Inschrijving Huishoudelijk Reglement In Het Kadaster

11 Sep, 2013

Sinds 1992 kan het Huishoudelijk Reglement ingeschreven worden in de openbare registers van het Kadaster. Hierdoor krijgt het Huishoudelijk Reglement zogenaamde “derdenwerking”. Dat wil zeggen dat derden zich er in principe op mogen beroepen dat de gegevens juist zijn.

Is inschrijving van het Huishoudelijk Reglement verplicht?

Ja en Nee! “Ja”, als het modelreglement van 2006 van toepassing is en “Nee” in de overige gevallen.
Artikel 59 lid 6 van het modelreglement 2006  bepaalt dat het bestuur verplicht is het Huishoudelijk Reglement en de wijzigingen daarvan te publiceren in de openbare registers, oftewel het Kadaster.

huishoudelijk reglement kadasterWaarom publiceren?

Het modelreglement en de splitsingsakte zijn notariële akten en als zodanig gepubliceerd. Het Huishoudelijk Reglement wordt vaak door de leden zelf opgesteld. Met het verstrijken van tijd beschikt niet iedereen meer over het document of er circuleren verschillende versies. Ik hoor vaak geluiden als: "Ik heb nooit een Huishoudelijk Reglement gehad!" of "In mijn exemplaar staat dat niet!".
Om deze onduidelijkheden te vermijden is er in het meest recente modelreglement van 2006 bepaald om deze openbaar te laten registreren.

Ook als het modelreglement 2006 niet van toepassing is, valt te overwegen om het Huishoudelijk Reglement in te schrijven in het Kadaster!

Registratie via de Notaris

Het Kadaster verlangt dat de inschrijving door een Notaris plaatsvindt.

Dat kan middels een:

  • notariële akte, opgesteld door de Notaris;
  • notariële verklaring, waarin..
    • ..de Notaris verklaart het door de VvE zelf opgestelde Huishoudelijk Reglement te hebben gecontroleerd;
    • ..de Notaris verklaart dat het Huishoudelijk Reglement correct tot stand is gekomen.


Categorie: Algemeen

Jos van Kranen

user_avatar

VvE Beheerder
www.keijzer-administratie.nl


Misschien vind je dit ook interessant:

Meld je aan voor updates van dit blog

   

Je kunt je e-mailadres altijd weer uit ons bestand verwijderen.

Onze huisregels

Reacties:

Geplaatst door Jan on
Hallo

t Modelreglement 2006 schrijft ook in art 53 sub2 dat t bestuur ingeschreven hoort te worden bij t kadaster?
Lees ik dit goed of wordt er iets anders bedoeld met dit artikel.
Is het dan ook de bedoeling dat een Notaris dit doet of hoe gaat dit in z'n werk.
T hoofdsplitsing en ondersplitsing schrijven dat de besturen onderling geregeld worden,hoe wordt inschrijving bij t kadaster dan gerealiseerd.

Met vriendelijke groeten Jan
Geplaatst door Vnkrnn on
Jan, je leest het goed. Naast de inschrijving Kamer van Koophandel is die verplichting van het modelreglement nu dus feitelijk dubbel op. Het kadaster wordt niet gesanctioneerd, de KvK wel. Maar wil je het volgens het reglement doen dan hoort het Kadaster daar ook bij. Dit zal er in het komende reglement wel uitgaan, daar is al over gesproken, maar de inschrijving KvK lag politiek ook gevoelig… We zullen zien wat het wordt.
Geplaatst door Jan on
Hartelijk dank voor U reactie

Maar wie moet die inschrijving bij t kadaster doen?

Bestuur zelf of de Notaris.

Met vriendelijke groeten Jan
Laat een reactie achter



(Uw e-mailadres zal niet publiekelijk getoond worden.)



We gebruiken cookies om content en advertenties te gebruiken, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse.