8 Tips voor de Kascommissie

06 Feb, 2014

Je bent lid van de kascommissie van de VvE en je staat voor de controle van de jaarcijfers maar je weet niet waar te beginnen? Gebruik de volgende 8 kascommissie tips om je op weg te helpen:

  1. Lees het gratis e-book De Kascommissie Wijzer;

  2. Voer de controle uit aan de hand van een checklist;

  3. Zorg dat je van de balansposten de specificaties hebt;

  4. Zorg dat je over het volledige grootboek beschikt. Hierin staan alle boekingen, onderverdeeld per grootboekrekening;

  5. Vergelijk de jaarcijfers met de begroting en de cijfers van voorgaande jaren;

  6. Laat je adviseren door je voorganger;

  7. Vorm een dossier met onder andere de splitsingsakte, het modelreglement, het huishoudelijk reglement,  De Kascommissie Wijzer, de checklist en de jaarstukken. Iedere volgende kascommissie heeft dan een goed uitgangspunt voor de controle;

  8. Wacht niet te lang met het aanvangen van de controle. Tijdige controle geeft het bestuur of de beheerder de gelegenheid om de eventuele correcties te verwerken en tijdig een vergadering uit te schrijven. Reageer op een positieve manier! Beperk je tot de feiten en doe aanbevelingen over de mogelijkheden tot verbetering.

kascommissie vveAlgemene checklist

De Kascommissie

  • wordt gevormd door tenminste 2 leden;

  • wordt benoemd door de Vergadering van Eigenaren;

  • mag alles, al dan niet steekproefsgewijs, controleren;

  • stelt vast dat de administratie verzorgd en overzichtelijk is;

  • ontvangt specificaties van posten in de balans en/of exploitatierekening;

  • stelt vast dat het begin- en eindsaldo van de bankrekeningen overeenkomen met de afschriften van de bank;

  • stelt vast dat begin- en eindsaldi van de balans overeenkomen met het grootboek én met de eindbalans van het vorige boekjaar;

  • stelt vast dat de reserves tijdig zijn gestort op een rentedragende rekening;

  • stelt vast dat het saldo van kasgelden zo laag mogelijk gehouden dient te worden. Bij voorkeur wordt dit geldverkeer vermeden;

  • stelt vast dat de facturen, nota's en declaratieformulieren van alle uitgaven beschikbaar zijn;

  • stelt vast dat declaraties zijn ondertekend door de declarant en de penningmeester;

  • stelt vast dat de uitgaven doelmatig zijn en in overeenstemming met de goedgekeurde begroting;

  • stelt vast dat onevenredig grote afwijkingen op de begroting verantwoord zijn (bijvoorbeeld door middel van de notulen van de bestuursvergadering) te bestaan;



Categorie: Administratie

Jos van Kranen

user_avatar

VvE Beheerder
www.keijzer-administratie.nl


Misschien vind je dit ook interessant:

Meld je aan voor updates van dit blog

   

Je kunt je e-mailadres altijd weer uit ons bestand verwijderen.

Onze huisregels

Reacties:

Laat een reactie achter



(Uw e-mailadres zal niet publiekelijk getoond worden.)



We gebruiken cookies om content en advertenties te gebruiken, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse.