Eenmalige Grote Uitgave, Is VvE Lid Verplicht Te Betalen?
02 Dec, 2013
In de vergadering van eigenaren wordt rechtsgeldig besloten dat alle leden van de VvE een extra bijdrage moeten betalen voor de uitvoer van (groot) onderhoud. Kun je zomaar als VvE lid verplicht worden tot een eenmalige grote bijdrage? Het antwoord hierop is ja!
In het modelreglement is terug te vinden dat iedere eigenaar en gebruiker verplicht is zijn medewerking te verlenen aan de uitvoering van de besluiten van de vergadering, voor zover dit redelijkerwijze van hem verlangd kan worden.
Maar wat nu als je deze extra bijdrage niet kunt opbrengen?
Als je de extra bijdrage niet kunt opbrengen is het verstandig om tijdig te proberen om een financiële regeling te treffen voor het betalen van de bijdrage in termijnen. Maar als de VvE niet over genoeg liquide middelen beschikt om een noodzakelijke uitgave te financieren of als de VvE al een andere bestemming heeft voor de aanwezige reserve, dan zal jouw verzoek tot een regeling afgewezen worden. Je zult dan in dit geval moeten denken aan het afsluiten van een lening of het verhogen van je hypotheek.
Reservefonds is wettelijk verplicht!
Elke Vereniging van Eigenaren (VvE) is wettelijk verplicht een reservefonds te hebben voor (groot) onderhoud. Meestal wordt het reservefonds geleidelijk gevuld waardoor eigenaren niet voor verrassingen komen te staan en in één keer een groot bedrag moeten betalen. Uit dit reservefonds kunnen, niet jaarlijks terugkerende, uitgaven worden gedaan voor (groot) onderhoud aan gemeenschappelijke gedeelten. Denk bijvoorbeeld aan onderhoud van het dak van de VvE, installaties voor gemeenschappelijk gebruik of de gevel.
In het modelreglement van 2006 wordt aan deze wettelijke verplichting vorm gegeven, zie artikel 10. Het bestuur is verplicht een onderhoudsplan op te (laten) stellen waarin zijn opgenomen de onderhoud- en herstelwerkzaamheden en vernieuwingen die op meer jaren betrekking hebben voor een periode van minimaal 5 jaar.
Sandra Keijzer
Erkend Hypotheek Adviseur en VvE Beheerder
Misschien vind je dit ook interessant:
Meld je aan voor updates van dit blog
Je kunt je e-mailadres altijd weer uit ons bestand verwijderen.
Onze huisregels
Reacties:
Het bestuur wil niet anders, de woning die te koop staan, worden niet verkocht hier door.
Makelaars hebben dit bevestigd. ieder jaar worden en onderhoud gepleegd, ook laat het bestuur
werkzaamheden verrichten wat niet onder het noodzakelijk onderhoud omvat.
Zoals: balkon laten coting aan brengen, kosten meer dan 30.000 euro voor 24 app.
ieder jaar komt er meer dan 20000 euro er bij, staat momenteel 90000 op de bank.
kan je bij verkoop woning niet het opgespaarde geld terug ontvangen?
Bv er stond 10 jaar geleden 60000 op de bank, nu 9000.
Het opgebouwde kapitaal is 30000 gedeeld door 24 eigenaars is 1250
het geld staat niet op een speciale rekenig tbv onde houd
begin augustus wordt besloten om 2000euro per bewoner extra te storten, maar dat moet dan eind augustus voldaan worden. de leden zijn 13 augustus geinformeerd hierover.
kan je op korte termijn zo n grote bijdrage eisen als VVE?
-2/3 ,meerderheid voor niet - noodzakelijke uitgaven?
-niet verplicht mee te betalen voor niet- noodzakelijke uitgaven?
- volgende bewoner niet verplicht mee te betalen aan niet noodzakelijke uitgaven?
Vast bedankt voor uw moeite, mvg., Ima
Daar vragen ze per gezin 10000 euro
Ze willen het gehele bedrag al in oktober hebben terwijl de werkzaamheden pas volgende jaar zomer worden gedaan
Mijn vraag is moeten wij de tienduizend euro in een keer geven of in twee keer
Dat normaal 50% voor aanvang werk en 50% na oplevering
Volgens veel willen ze alles in één keer gaat hier over 36 gezinnen
Kan dit wel?
Daar vragen ze per gezin 10000 euro
Ze willen het gehele bedrag al in oktober hebben terwijl de werkzaamheden pas volgende jaar zomer worden gedaan
Mijn vraag is moeten wij de tienduizend euro in een keer geven of in twee keer
Dat normaal 50% voor aanvang werk en 50% na oplevering
Volgens veel willen ze alles in één keer gaat hier over 36 gezinnen
Kan dit wel?
Nu heeft de VvE een te kort van +/- 400000 euro en nu vraag de VvE een eigen bijdrage van in mei 3795 euro en april 2024, 2665 euro. Met 118 woningen komt het tot een bedrag van +/- 650000 euro.
Het beide bijdragen kan niemand in de kortste tijd ophoesten daar in het verleden ook een eigen bijdrage is gevraagd voor het vervangen van de buiten deuren die de VvE-ers per woning van 8000 gulden toen het nog de gulden van kracht is. Hiervoor werd ook door vele VvE-ers geld geleend.
Is het dan niet beter om de maandelijkse VvE bijdrage te verhogen .
Nu heeft de VvE een te kort van +/- 400000 euro en nu vraag de VvE een eigen bijdrage van in mei 3795 euro en april 2024, 2665 euro. Met 118 woningen komt het tot een bedrag van +/- 650000 euro.
Het beide bijdragen kan niemand in de kortste tijd ophoesten daar in het verleden ook een eigen bijdrage is gevraagd voor het vervangen van de buiten deuren die de VvE-ers per woning van 8000 gulden toen het nog de gulden van kracht is. Hiervoor werd ook door vele VvE-ers geld geleend.
Is het dan niet beter om de maandelijkse VvE bijdrage te verhogen .
Kan het VvE bestuur zonder dat er vergadering vooraf tot een besluit komen om het bedrag te incasseren.
Als er eigenaren zijn die zijn er veel dat bedrag niet kan opbrengen terwijl het totale reservefonds een behoorlijk bedrag opstaat kan dan uit de reservefonds groot onderhoud gepleegd worden.
Het totale gevraagde extra bijdrage van alle VvE-ers komt op +/- meer dan 600000 euro terwijl het reservefonds op meer dan 500000 euro is.
Wat als alle VvE-ers tegen stemt.
In afwachting op uw antwoord sluit met
Vr,gr,
Hans Laats.