Inschrijving Huishoudelijk Reglement In Het Kadaster
11 Sep, 2013
Sinds 1992 kan het Huishoudelijk Reglement ingeschreven worden in de openbare registers van het Kadaster. Hierdoor krijgt het Huishoudelijk Reglement zogenaamde “derdenwerking”. Dat wil zeggen dat derden zich er in principe op mogen beroepen dat de gegevens juist zijn.
Is inschrijving van het Huishoudelijk Reglement verplicht?
Ja en Nee! “Ja”, als het modelreglement van 2006 van toepassing is en “Nee” in de overige gevallen.
Artikel 59 lid 6 van het modelreglement 2006 bepaalt dat het bestuur verplicht is het Huishoudelijk Reglement en de wijzigingen daarvan te publiceren in de openbare registers, oftewel het Kadaster.
Waarom publiceren?
Het modelreglement en de splitsingsakte zijn notariële akten en als zodanig gepubliceerd. Het Huishoudelijk Reglement wordt vaak door de leden zelf opgesteld. Met het verstrijken van tijd beschikt niet iedereen meer over het document of er circuleren verschillende versies. Ik hoor vaak geluiden als: "Ik heb nooit een Huishoudelijk Reglement gehad!" of "In mijn exemplaar staat dat niet!".
Om deze onduidelijkheden te vermijden is er in het meest recente modelreglement van 2006 bepaald om deze openbaar te laten registreren.
Ook als het modelreglement 2006 niet van toepassing is, valt te overwegen om het Huishoudelijk Reglement in te schrijven in het Kadaster!
Registratie via de Notaris
Het Kadaster verlangt dat de inschrijving door een Notaris plaatsvindt.
Dat kan middels een:
- notariële akte, opgesteld door de Notaris;
- notariële verklaring, waarin..
- ..de Notaris verklaart het door de VvE zelf opgestelde Huishoudelijk Reglement te hebben gecontroleerd;
- ..de Notaris verklaart dat het Huishoudelijk Reglement correct tot stand is gekomen.
Misschien vind je dit ook interessant:
Meld je aan voor updates van dit blog
Je kunt je e-mailadres altijd weer uit ons bestand verwijderen.
Onze huisregels
Reacties:
t Modelreglement 2006 schrijft ook in art 53 sub2 dat t bestuur ingeschreven hoort te worden bij t kadaster?
Lees ik dit goed of wordt er iets anders bedoeld met dit artikel.
Is het dan ook de bedoeling dat een Notaris dit doet of hoe gaat dit in z'n werk.
T hoofdsplitsing en ondersplitsing schrijven dat de besturen onderling geregeld worden,hoe wordt inschrijving bij t kadaster dan gerealiseerd.
Met vriendelijke groeten Jan
Maar wie moet die inschrijving bij t kadaster doen?
Bestuur zelf of de Notaris.
Met vriendelijke groeten Jan

